Gevonden worden door Google!

By November 3, 2014SEO

Fysieke winkels hebben tegenwoordig op te boksen tegen online retailers die zowel online al offline (met advertenties en billbords, bijvoorbeeld Bol.com) adverteren. Hoe kunnen zij gevonden worden door Google?

Wil je met een fysieke winkel gevonden worden door Google?

Ook met online concurrentie op jouw werkgebied is het mogelijk om beter vindbaar te zijn! Google kijkt met het geven van zoekresultaten niet alleen naar het zoekwoord en welke website er het meest over verteld, maar ook naar andere factoren. Bijvoorbeeld waar je bent gevestigd of wat je werkgebied is. Hiervoor gebruikt Google informatie uit je website, informatie van je Google+ pagina en informatie uit Google Webmastertools.

Google kijkt dus ook naar de locatie van de zoeker. Want als iemand in jouw omgeving een boekwinkel of opticien* zoekt, dan is het wel zo logisch dat er iets getoond wordt bij hem/haar in de buurt.

Tip: vraag je klanten hoe ze zoeken! (en wordt gevonden door Google)

Als advies geef ik altijd de volgende tip: vraag na een verkoopgesprek eens wat voor woorden jouw klanten zouden intypen bij Google als ze op internet naar jou (jouw dienst/product) aan het zoeken zijn. Dus “wat zou je in Google intypen om mijn bloemenwinkel/ boekwinkel/ autobedrijf  te vinden?” Daar komen ongetwijfeld nuttige zoektermen uit. En die zoektermen kun je dan zelf gaan gebruiken om naar jouw eigen bedrijf te gaan zoeken.

Heb je jouw eigen website gevonden? Of kwam jij je online concurrenten tegen? In het eerste geval: gefeliciteerd! In het tweede geval: hier is nog werk aan de (digitale) winkel!

De oplossing ligt in een combinatie van factoren;

  • de instellingen van je Google Webmaster account.
  • het hebben van een actieve Google+ pagina.
  • het gebruik van de juiste zoekwoorden.

V.w.b. de instellingen in het Google Webmaster Account; als je een website hebt die op .nl eindigt, dan hoef je niks te doen. Voor .com dien je Nederland als doel op te geven. (Zoekverkeer >> internationale targeting >> land)

Voor het hebben van een actieve Google+ pagina ga je naar www.google.com/business/ Hier kun je ook opgeven wat doelregio is.

Voor het gebruik van de juiste zoekwoorden is het hebben van content belangrijk; teksten en informatie over hetgeen je aanbiedt. Ik kan je hier meer over vertellen of lees mijn blog over longtail zoekwoorden eens door!

 

* er kan ook gezocht worden op “brillenwinkel”, “contactlens specialist” of “ogen laten meten”