Long tail zoekwoorden

By March 21, 2014SEO

Met long tail keywords worden de zoekwoord-combinaties voor je website bedoeld. Voorbeeldje: je hebt een winkel in laarzen en je wilt gevonden worden op het woord laarzen als iemand dat in Google intikt. Lijkt me een duidelijk verhaal. Maar er zijn meer verkopers van laarzen, en ze willen allemaal bovenaan in Google. Lijkt me een herkenbaar verhaal, toch?

Maak daarom gebruik van de long tail zoekwoorden (of eigenlijk zoekparen of zinnen). Bijvoorbeeld door op een pagina je rode laars met hak aan te prijzen. Of een zwarte waterdichte herenlaars. Dat geeft een heel ander resultaat dan alleen “herenlaars”. (goed gedaan zooadventure.nl!!)

Een long-tail keyword levert afzonderlijk minder bezoekers op.  Alle zoekopdrachten gezamenlijk die via Google binnenkomen kunnen juist weer meer bezoekers opleveren dan enkelvoudige zoekwoorden.

Je richt je dus eigenlijk op een niche, een deel van de markt. Ook al heb je het idee dat je geen nichemarkt bedient met al je laarzen gezamenlijk, per soort laars moet je het zien als een deel van de markt waar iemand op zoekt. De click-through ratio (het aantal mensen dat op jouw link in de resultaten klikt) is ook hoger. Dat komt omdat het zoekresultaat veel specifieker is en dus eerder voldoet aan wat de zoeker nodig heeft.

long tail zoekwoorden seo

Long Tail zoekwoorden gebruiken

Voorbeeld long tail

Nog een voorbeeld dan: voor een advocaat dacht ik na over welke zoekwoorden ze kan gebruiken. Op het woord “recht” of “advocaat” wordt wellicht gezocht, maar zijn de resultaten zeer algemeen en waarschijnlijk niet relevant voor hetgeen je nodig hebt. Bovendien is de concurrentie groot op deze woorden. Beter is het voor haar om te focussen op haar specifieke werkveld zodat je al gauw op woordparen terecht komt; onroerend goed- en huurrecht, opstellen algemene voorwaarden et cetera.

Door aan long-tail keywords aandacht te besteden, kun je meer bezoekers via Google naar je website trekken!